~Rumpun Tamadun Melayu~

03 July 2006

Jauh Perjalanan,Indah Pemandangan,Luas Pengalaman (siri 4)

Lepas selesai makan tengah hari, kami berehat sebentar di asrama(bilik abang Tono)lame gak la kami berehat sempat juga la aku melelapkan mata dalam setengah jam.

Petang tu lebih kurang pukul 3.30 petang kami dibawa oleh Ustaz Madani melawat Madinah Qodimah(bandar lama) Fés.Kami kesana dengan menaiki bas,tambang sebanyak 2 dirham 90 sentem seorang di kenakan untuk ke sana.Perjalan ke Madinah Qodimah agak jauh.



Di Madinah Qodimah suasana gak sesak dengan org ramai,kebanyakan bangunan di sini adalah bangunan lama,mungkin berusia ratusan tahun.Kebanyakan bangunan di sini bercirikan seni bina andalus.Jalan² dan lorong² di sini agak sempit,disempitkan lagi dengan keldai yg mengusung barang².

Madinah Qodimah di Fes adalah antara bandar terawal yg di buka di Maghribi.Pada asalnya ianya adalah sebuah bandar yg kecil akan tetapi pertambahan penduduk menyebabkan bandar ini semakin membesar.kedudukan Madinah Qodimah adalah di celah² lembah antara bukit².Kesempitan kawasan Madinah Qodimah menyebabkan petempatan baru di buka untuk menampung bilangan penduduk yg semakin bertambah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home