~Rumpun Tamadun Melayu~

21 April 2009

Sejarah Kemasukan Islam Ke Kepulauan Melayu (Pendahuluan)

Sejarah Islam di Nusantara

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Salam muhibbah dari saya kepada para sahabat dan para pembaca sekalian, terdetiknya saya untuk menulis rangkaian artikel mengenai sejarah kemasukan islam ke Nusantara kerana satu kajian yang saya lakukan untuk menyiapkan fasal kedua bahas(tesis) ijazah saya tentang sejarah kemasukan islam ke Malaysia.

Suka saya jelaskan disini bahawa kebanyakan sumber yang saya guna adalah sumber sekunder, dan bukan sumber primer. Ini adalah kerana kesukaran untuk mendapatkan sumber-sumber asal yang sepatutnya dijadikan rujukan dalam lapangan kajian ini. Kebanyakan buku yang saya guna sebagai rujukan adalah dalam bahasa arab, yang mana ianya adalah terjemahan dari buku-buku berbahasa Melayu.

Oleh yang demikian kemungkinan kesilapan semasa memetik fakta, salah paham maksud penulis dan kurang arif uslub bahasa Melayu, berkemungkinan besar mempengaruhi terjemahan kedalam bahasa Arab. Oleh yang demikian saya akan mencuba sedaya upaya saya untuk memastikan kesahihan fakta yang di bawa oleh penulis-penulis dalam sumber yang berbahasa Arab.

Antara sumber-sumber yang saya rujuk adalah :



Selain itu saya juga banyak merujuk kepada capaian-capaian dalam internet seperti wikipedia dan lain-lain .

Kajian ini akan saya bahagikan kepada tiga bahagian yaitu pertama; Kepulauan Melayu Sebelum Islam, kedua; Sejarah kemasukan Islam ke Kepulauan Melayu, ketiga; Kerajaan-kerajaan Islam di kepulauan Melayu.

Di sini saya ingin tegaskan bahawa kejian ini tidak akan terlalu terperinchi kerana kekurangan bahan rujukan dan saya sendiri bukan dari kalangan pengkaji sejarah. Cuma minat yang amat mendalam terhadap subjek sejarah telah mendorong saya melakukan kajian ini. Oleh itu kesilapan mungkin boleh berlaku dalam memahami teks dan lain-lain kesilapan.

Insya Allah saya akan berusaha untuk menghasilkan setiap minggu sekurang-kurangnya satu artikel. Ini adalah bagi membolehkan saya membuat sedikit kajian yang lebih mendalam demi kepuasan diri sendiri dan amanah ilmiah.

Bersama siri artikel ini akan ada satu siri lain mengenai tajuk yang sama tetapi dalam bahasa Arab (تاريخ دخول الإسلام الى أرخبيل الملايو)yang mana ianya merupakan bahas ijazah yang sedang sedang saya tulis, dan sebenarnya merupakan asas bagi siri berbahasa Melayu, kerana siri bahasa Melayu adalah terjemahan dari tesis tersebut cuma disana terdapat tambahan, ta’liq dan mulohazhoh bagi siri bahasa Melayu. Siri berbahasa Arab akan menyusul agak lewat sedikit kerana bahas saya masih diperingkat pembetulan oleh Musyrif saya jika semua pembetulan telah selesai insya Allah akan di posting.

Saya harap perkongsian ini sedikit sebanyak dapat menambah pengatahuan para pembaca sekalian dan merupakan titik baru bagi saya dalam lapangan kajian Sejarah khususnya sejarah Islam di Asia Tenggara. Sebarang komen,kritikan,tadakhul,ta’liq dan lain-lain sangatlah di alu-alukan.

Kepada Allah saya memohon agar dipermudahkan segala urusan hidup saya.

Labels: , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home